O technologii na głos – Odcinek 94: Nowoczesne tramwaje

Marta Pachołek-Zegar i Przemysław Wielkopolan, goście podcastu O technologii na głos. Na dole tytuł odcinka - Nowoczesne tramwaje, do góry logo Łukasiewicz - PIT i logo podcastu

💡Podgrzewane poręcze, ładowarki USB, fotel monitorujący stan zdrowia motorniczego. Producenci tramwajów prześcigają się w rozwiązaniach, które mają sprawić, że podróż nimi będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza.

💡O tramwajowych nowościach Małgorzata Lamperska rozmawia z Martą Pachołek-Zegar, kierownikiem Działu Inspekcji w Departamencie Badań i Inspekcji Łukasiewicz – PIT oraz Przemysławem Wielkopolanem, dyrektorem ds. Badań i Rozwoju w Modertrans Poznań.

💡 Inspiracją do nagrania tego odcinka był konkurs „Tramwaje przyszłości”, o którym poczytacie tutaj.

Tramwaje przyszłości – komfort, innowacje i ekologia

Tramwaje wracają do łask jako ekologiczna i wygodna forma transportu miejskiego. Nowoczesne modele oferują nie tylko cichy i szybki przejazd, ale także innowacyjne rozwiązania zwiększające komfort pasażerów oraz bezpieczeństwo motorniczych. Jakie zmiany czekają tramwaje w najbliższych latach?

Innowacje w tramwajach – co już działa, a co dopiero nadejdzie?

Współczesne tramwaje wyposażone są w coraz więcej udogodnień, które jeszcze niedawno były rzadkością. Do najważniejszych nowości należą:

  • Ładowarki USB i indukcyjne – standardowe wyposażenie dla pasażerów i motorniczych,

  • Wyświetlacze przezierne (HUD) – umożliwiające prezentację informacji bez zasłaniania widoku,

  • Nowoczesne układy napędowe – np. wykorzystanie węglika krzemu do ograniczenia strat energii i hałasu,

  • Podgrzewane poręcze – zwiększające komfort podróży zimą,

  • Systemy monitorowania zmęczenia motorniczego – wykrywające senność i reagujące na zagrożenia.

Tramwaje bateryjne i wodorowe – transport bez trakcji

Ekologiczne rozwiązania to jeden z najważniejszych kierunków rozwoju. Miasta coraz częściej inwestują w tramwaje na baterie, które mogą pokonywać kilka kilometrów bez trakcji elektrycznej. Dzięki temu ogranicza się konieczność budowy sieci trakcyjnej w zabytkowych częściach miast. W przyszłości możemy spodziewać się również tramwajów wodorowych, choć ich wdrożenie wymaga jeszcze rozwinięcia infrastruktury.

Cichsze i bardziej komfortowe podróże

Jednym z wyzwań w transporcie tramwajowym jest hałas. W jego redukcji pomaga zarówno optymalizacja układów napędowych, jak i modernizacja torowisk – np. zastosowanie zielonych torowisk może zmniejszyć hałas nawet o kilka decybeli. We wnętrzu tramwaju coraz częściej pojawiają się bardziej ergonomiczne siedzenia, a także systemy poprawiające jakość powietrza, jak czujniki CO2 uruchamiające wentylację w przypadku wysokiego zagęszczenia pasażerów.

Inteligentne systemy bezpieczeństwa

Nowoczesne tramwaje są wyposażane w systemy antykolizyjne, które wykorzystują radary i AI do wykrywania przeszkód na torach. W przyszłości takie rozwiązania mogą stać się standardem, redukując ryzyko wypadków.

Dostępność dla wszystkich

Coraz większy nacisk kładzie się na dostosowanie tramwajów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Niskopodłogowe konstrukcje, oznaczenia dla osób niedowidzących i pętle indukcyjne dla niedosłyszących stają się normą, a systemy informacji pasażerskiej są stale ulepszane.

Mknący pociąg pośród drzew

W Łukasiewicz - PIT badamy tramwaje i pociągi!